livetsommirakel

Alla inlägg den 1 juli 2010

Av Emelie - 1 juli 2010 15:06

sitter här och sörjer lite grann, det e ensamt och det e tomt.. men vad ska man göra? det va ju egentligen det bästa för dig.. du har blitt överkörd ett antal ggr och du hade väldigt ont, du skrek bara man klappa dig. Jag hoppas du har det bättre nu, att du slipper smärtan att du är lycklig och glad och bor i det finaste paradiset en katt kan ha. Du var jordens största ängel och nu är du tillbaka där du kom ifrån, kanske du kom med en mening? kanske du hade ett syfte? som alla änglar har.. dem kommer med ett syfte och försvinner när deras jobb är klart. Kanske, kanske var det samma för dig? jag önskar innerligt att du kunde stannat längre, att våran tid att blivit längre. Att våra minnen hade blivit fler. Men jag e glad för den tid vi hade, du är och förblir världens bästa <3

                                (F) 11/11-2008 - 30/6- 2010 (F)

Tack för allt min underbara ängel (L) Älskar dig! (L)

 

  

Av Emelie - 1 juli 2010 14:39

jag sitter nu här och funderar lite över alla olika sidor som finns på nätet, vad tycker ni egentligen om dessa sidor? är dem bra? dåliga? onödiga? eller lurar dem oss bara pengar? Åsikterna är många och olika, ungdommar älskar (för det mesta) sidorna och föräldrarna är mer skeptiska och vill inte ha sina ungdommar ute på dessa sidor. Finns många olika sidor för ungdommar idag att chatta på och "träffa" nytt folk. Nätet är ett perfekt ställe att bli offer för mobbning och sexuella trakasserier, man träffar nya "vänner" som man träffar i verkligheten sedan, och ibland visar det sig att denna vännen inte alls är en vän, utan bara är ute efter att våldta dig. Lunar är en sida jag har hört många sånna här rykten om, "bara pedofiler där" är en mening jag hört flera gånger! Men hur är det egentligen? Vems fel är det att man träffar "vänner" som inte alls är vänner via nätet? är det föräldrarnas ansvar? eller är det helt enkelt bara så att ungdommarna ser genom fingrarna? Vems ansvar är det att se till att detta inte händer? vi ungdommar? Föräldrar? eller supporten/adminen som sitter och styr sajten? jag menar, åldersgräns för att bli medlem, vad hjälper det? bara att fejka sin ålder, ingen som kan kontrollera det? jag kan vara exakt vem jag vill över nätet ingen kan kontrollera detta.. så HUR ska man göra för att göra nätet säkrare att vara på?

Av Emelie - 1 juli 2010 12:20

ja nu när det är sommar så sitter jag i stort sett aldrig vid datan, vilket leder till att det blir lite mindre inlägg här på bloggen. Men jag ska försöka göra så gott jag kan för att bli mer aktiv på bloggen och ja^^ Hänt mycket nu sista tiden, ponnyn har blivit frisk så motionerar han varje dag, på de flesta vis. Trickträning, longering, markträning, tömkörning, lek och bus och ridning ^^ rider även ena halvblodet nu också, dock bara lugnt då hon inte får stressa upp sig då hon blivit betäckt och är dräktig :'D Jag har även varit duktig och storstädat huset vilket inkluderade i att min datakabel till kameran är bortstädad... har inte den blekaste aning om vart jag gjort av denna kabel men tills jag hittar den så kan jag inte ge er nya bilder & filmer på hästarna/hundarna och allt vad det nu e ^^ Och nu är det inte många dagar kvar tills nya hunden, Junior kommer. Måste hitta datakabeln tills dess! Men pusshejs på er, nu ska jag laga lunch till brorsan som jag passar idag :) sen ikväll blir det mysuteritt med Jenny och brorsan! :) Ha det bäst alla :D


  


En bild på mig får pryda inlägget :) Glöm nu inte kommentera! :)

Av Emelie - 1 juli 2010 11:16

Ridtravare


Diskussionen om ridtravare har alltid varit stor men kanske större de senaste åren. Jag tänker berätta min historia, och min synvinkel i det hela.

Många som äger, har på foder eller är medryttare på en travare försvarar jämnt och ständigt sina hästar och kommer med kommentarer som ”min travare är minst lika bra att rida som alla halvblod” och liknande. Men sanningen är, det är de inte alls! Travare är avlade för just trav, hopphästar för hoppning och dressyrhästar för dressyr. En travare kan inte göra sig lika bra på dressyrbanorna som halvbloden, och nu pratar jag de högre dressyrklasserna, för att de just är avlade för trav. MEN de kan vara superfina hästar som är superfina ridhästar men kan inte mäta sig med hopp och dressyrhästarna inom de grenarna. Ett halvblod hade ju självklart förlorat i en travtävling, det säger sig själv! Men ingen tänker på det viset, alla blir så trångsynta i att försvara sig själva och sina superfina travare att de inte kan se subjektivt på situationen.


Med det sagt så vill jag gå vidare. Travare är helt fantastiska, precis som alla andra hästar! De kan bli utmärkta ridhästar men har inte samma förutsättningar som alla andra. Jag tycker att travare passar superbra om du vill tävla lite lätt hoppning och dressyr, de klassar sig utmärkt för det. Eller bara rida i skogen osv. Men det är mer jobb, de säljs billigt som ridhästar av en anledning. Många har fyrtaktig galopp, svårt att ta galoppfattningar och svårt att samla sig och sätta sig i galoppen men självklart kan alla travare uppnå detta med rätt träning. Men det behövs mer tålamod för att göra en travare till dressyrhäst än att göra ett halvblod till det.


Så jag förstår inte dem som påstår att deras varmblod är minst lika mycket värda, och har lika mycket steg, lika mycket kapacitet osv. som ett halvblod, för det har de inte! Det är ren fakta.

Men som sagt kan travare vara helt fantastiska! Var själv medryttare på en i två och ett halvt år. Och han kunde skänkelvikningar, fram och bakdelsvändningar, öppna och sluta, galoppfattning osv. Han var underbar! Dock hade han svårt för att samla sig i galoppen och fatta galopp från trav, skritt gick bra!


Okej, detta blev lite långt, lite rörigt och antagligen lite upprepning här och var. Men vad jag vill säga är att, travare kan bli jättefina ridhästar men deras exteriör och avelssyfte sätter stopp för dem när det kommer till att mäta sig med halvblod som är avlade för ridning i grunden. Over and out!


Nu några bilder på Amanda (bloggaren till detta inlägg) och hennes medryttarhäst som hon skrivit om (:

        


Detta gästbloggs inlägg skrevs av Amanda Özek och ni hittar henne på bilddagboken. Länk till hennes bilddagbok hittar ni i menyn till höger under "länkar" den är döpt till Amanda´s Bilddagbok (:

 

Vill du också gästblogga? bara kommentera/skriva i gästboken så fixar vi detta.

Presentation


LivetSomMirakel

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8
9 10 11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

språkmöjligheter

Klottra nått roligt (:


Ovido - Quiz & Flashcards